Adtech waakhond trekt ten strijde

SxSW 2022 zit er op! Het was mijn tweede keer ‘live in Austin, Texas’. En wow, wat was het weer tof! Afgelopen week waren er tientallen featured sessions, key notes, book readings, … Vooraf een programma maken doe ik heeel globaal. Liever laat ik me ter plekke verrassen. En net als de eerste keer ontstond er een rode draad in de sessies die ik heb gevolgd. Of eigenlijk rode draden! Het eerste draadje is ‘trust in content & context’, de tweede draad is de ‘human factor vs metaverse’ en de derde en tevens meest techy en gehypt draadje is ‘DAO’s, NFT’s & Web3’. Ik neem je in de komende blogs graag mee in mijn learnings van SxSW2022.
Draadje 1: Trust in content & context. Ik heb een aantal sessies gevolgd die linken aan dit draadje. Dit blog gaat over een specifieke sessie waarin de sprekers uitleggen hoe online advertenties -onbedoeld- bijdragen aan het instandhouden van het desinformatie-ecosysteem.
Adtech waakhond trekt ten strijde
Je online advertentiebudget wil je zo slim mogelijk inzetten. Je wilt dat de juiste mensen jouw aanbod zien. Je vertrouwt erop dat je adtech bureau dit optimaal voor je regelt. Maar heb je als adverteerder invloed op waar je advertenties zijn te zien? Welke content er om jouw advertentie staat? En dat je daarmee -onbewust- organisaties kan ‘funden’ die het niet zo nauw nemen met de feiten, desinformatie verspreiden of helemaal niet bij jouw organisatiewaarden passen? Hoe zit dat? En kun je daar iets doen?
700 miljard!
Het antwoord is ja, je kunt hier zelf iets aan doen! Maar voordat ik je daar meer over vertel, duiken we eerst even kort in de online ad bizz. In 2021 is er wereldwijd 700 miljard US dollar aan online advertenties besteed. Een handvol adtech bedrijven heeft hier de regie. Zij bepalen met behulp van hun algoritmes waar de online ads tevoorschijn komen. Zoals bekend zijn deze organisaties nogal terughoudend in het openbaren van de werking van hun algoritmes. En dat is een understatement😉
Screenshots voor een wake up call
Nandini Jammi en Claire Atkin zijn de oprichters van Check My Ads, een online adtech industrie waakhond. Inmiddels hebben ze heel wat bedrijven een wake up call gegeven. Hoe? Door een screenshot te maken van een online advertentie + de omringende content. Vervolgens dit screenshot via Twitter aan de betreffende organisatie te sturen. [PLAATJE VOORBEELDEN] Zonder uitzondering reageerden alle bedrijven geschrokken. Een aantal van hen trok hun advertenties terug en stelde kritische vragen over de plek (context) van hun advertentie. En daar komt de link met ‘disinformation’.
Voorbeeld: Dan Bongino Show
Websites, YouTube-kanalen, Facebookpagina’s etc die veel bezoekers hebben, zijn aantrekkelijk voor adverteerders. Hoe meer publiek, hoe meer bereik. Hoe zorg je ervoor dat je veel bezoekers trekt? Bijvoorbeeld door veel ‘lawaai’ te maken, zoals de Amerikaanse dj Dan Bongino. Hij is meester in het rondtoeteren van samenzweringstheorieen, is de grootste verspreider van desinformatie over de verkiezingen, het ontkennen van de klimaatverandering en anti-vaxxer. ‘Disinformation’ in optima forma.
Check My Ads komt in actie
De continue contentstroom en vele bezoekers maken zijn kanalen populair voor het plaatsen van online advertenties (of andere variabelen die het algoritme meeweegt??). En die leveren hem een continue geldstroom op. Dan heb je als bedrijf veel energie gestoken in het opbouwen van je imago en bewaken van je reputatie. En zo ben je als adverteerder onbewust ‘sponsor’ van disinformation. WTF? Wat te doen? Met screenshots van online ads heeft Check My Ads verschillende adverteerders gewaarschuwd, die zich vervolgens hebben teruggetrokken.
‘This is the disinformation economy’
Wat betekent het terugtrekken van de adverteerders voor Dan Bongino? Allereerst dat hij minder geld verdient aan de advertentie viewings. Zijn eerste reactie was de adverteerders die zich hadden teruggetrokken te beledigen. Vervolgens zowel Nandini en Claire persoonlijk online aan te vallen en ook zijn volgers aan te sporen om dat te doen. Na een oproep van Nandine aan Google, heeft Google zijn website en YouTube-kanaal off line gezet. Zo zijn Bongino’s belangrijkste (roeptoeter)kanalen weggevallen. En daarmee kanalen waar desinformatie wordt verspreid.
‘We believe disinformation is solvable’
Claire Atkin and Nandini Jammi van Check my Ads trekken ten strijde tegen het ecosysteem dat desinformatie inmiddels is. Zij verleggen telkens een steen in de rivier, zodat de (geld)stroom een andere kant opgaat. Weg van het ‘funden’ van desinformatie-kanalen. Op weg naar bewustwording bij adverteerders. In een bizz waar in 2021 wereldwijd 700 miljard US dollars in omging (en 2022 naar verwachting nog meer) is dat de moeite. Mensen, CheckMyAds.org en kom in actie!
#digitalefitheid #digivaardig #inspiratie #digitaleinnovatie #sxsw #sxsw2022 #newdutchwave